SEO en goede content: een fantastisch paar

Hoog in Google komen? Daar is meer voor nodig dan alleen SEO. Zeker nu Google als de beste overweg kan met de context van woorden. Hierdoor is contentmarketing belangrijker geworden; het gaat erom content te creëren die meerwaarde heeft. Nu moeten we niet gelijk onze relatie met SEO verbreken: keywords (en linkbuilding en technische optimalisatie) blijven belangrijk. Wil je zorgen dat bezoekers jouw webpagina’s vinden? Dan moeten SEO en content een fantastisch paar gaan vormen.

Allereerst, wat is goede content?

Dat is content waarmee je jouw doelgroep optimaal bedient. Dat kan door:

  • op de stoel van je doelgroep te gaan zitten: ontdek wat de lezer belangrijk vindt, en schrijf daarover;
  • content te schrijven waarmee je je passie overbrengt;
  • content te creëren waarmee je jouw doelgroep nog meer kennis over je product geeft, zodat deze er meer plezier of nut uit haalt.

En realiseer je: content waar bezoekers écht iets aan hebben, delen ze graag met hun collega’s of Facebookvrienden.

Google kijkt naar content die nuttig is en goed in elkaar steekt. En die betekenisvol is voor zijn gebruikers (én jouw doelgroep). Relevantie, dus. Aansluiten bij de zoekopdracht is daarbij cruciaal.

Hoe draagt SEO daaraan bij?

SEO sluit naadloos aan op goede content als het gaat om relevantie. Door te kiezen voor keywords en synoniemen die echt bij jouw betekenisvolle content horen, geef je jouw pagina een grote boost. Gebruik deze keywords op relevante plaatsen zoals in de:

  • Url
  • Titel
  • Kopjes
  • Eerste alinea

Plaats ze ook in je metadescription, de korte beschrijving van je pagina die in Google verschijnt. Daarnaast is technische SEO van belang. Hoe sneller Google jouw pagina kan laden, hoe sneller de zoekmachine jouw content kan tonen aan bezoekers.  

SEO of content: waarmee ga je eerst aan de slag?

Wie gaat er in jouw relatie voorop? Je kunt eerst een uitgebreid onderzoek naar keywords doen, bijvoorbeeld met de Google Adwords Keyword Planner of de gratis Keywordtool. Met Google Trends ontdek je hoe populair een bepaald zoekwoord is in een bepaalde regio en periode. Daarna kun je kijken welke termen het beste aansluiten bij jouw doelgroep. Of schrijf de content eerst met oog op de wat de doelgroep nodig heeft en bekijk later hoe je kunt optimaliseren. Het gaat erom waar jij je prettig bij voelt.

Contentmarketing: waar moet je op letten ?

  • Maak content die relevant is voor je doelgroep en antwoord geeft op de vraag van je lezer
  • Zorg ervoor dat je oprechte en inspirerende content schrijft
  • Schrijf content waar bezoekers écht iets aan hebben zodat ze het willen delen, bijvoorbeeld via social media
  • Verhoog de leesbaarheid door pagina’s scanbaar te maken

SEO: wat zijn de tips?

  • Doe uitgebreid keywordonderzoek
  • Gebruik goed scorende keywords in url, titel, kopjes en eerste alinea
  • Zorg voor een goede metadescription met keywords en een call to action
  • Maak slim gebruik van interne en externe links
  • Optimaliseer je pagina’s ook technisch

Hoort nieuwe content creëren daar ook bij?

Google geeft de voorkeur aan content die regelmatig een update krijgt, of waaraan relevante informatie wordt toegevoegd. Nieuwsitems of blogs zijn mooie voorbeelden van verversing van het contentaanbod op een website. Het aanbieden van knisperend verse content, gecombineerd met relevante inhoud, juiste keywords en een hoog deelbaarheidsgehalte is momenteel dé match voor goede vindbaarheid. Laat die kerkklokken maar luiden voor SEO en content.


Bijpassend portfolio:

Deze blog is eerder verschenen op de website van Point to Point Communicatie.