5 tips voor een goede contentkalender
Ken je dat: met de telefoon geklemd tussen oor en schouder tik je nog snel dat ene mailtje af voordat je in de auto springt op weg naar een belangrijke afspraak. Aan het einde van de dag kom je tot de conclusie dat je wéér geen tijd hebt gehad om je socialmediakanalen en je website te updaten. Jammer! Maar geen nood: met een goede contentkalender zorg je voor consistente aanwezigheid, overzicht én rust.
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender biedt je de mogelijkheid om jouw te publiceren content overzichtelijk in kaart te brengen: je geeft aan wanneer, wat, voor wie, in welke vorm en door wie gecreëerd. Dit doe je bijvoorbeeld in een Excelschema of planbord, per maand uitgedrukt.
De voordelen van een contentkalender
- je zorgt voor continuïteit in je communicatie
- je stroom aan berichten zorgt voor terugkerende bezoekers (er is altijd wat te doen)
- je krijgt een goed overzicht van de content die je kunt maken
- je plant content van tevoren in (geen stress op het laatste moment)
Hoe zorg je voor een goede contentkalender: de tips
Tip 1 – formuleer je strategie, doel en doelgroep
Wie is jouw doelgroep, wat is jouw online doel en wat wil je online bereiken? Zorg ervoor dat jouw strategie helder is voordat je start met het maken en plannen van content. Zo zorg je ervoor dat je met relevante content jouw doelgroep op de juiste momenten bereikt.
Tip 2 – vind de inhakers
Feestdagen, De Dag van…, trending topics; er zijn mooie inhakers waaraan je al veel content kunt ophangen en kunt inplannen. Maak een overzicht van belangrijke momenten in jouw branche en verwerk deze in je contentkalender. Online vind je meerdere jaarkalenders waaruit je inspiratie kunt halen, een fijne is de Issuekalender.
Tip 3 – maak een overzichtelijk planbord
Een contentkalender werkt het meest effectief als het je structuur en overzicht biedt. Zorg daarom voor een planbord waarin je de weken met data op een rij zet. Geef in kolommen de kanalen aan, welk type content je wilt maken en wat het thema is. Licht zaken uit door middel van kleurgebruik (zorg voor een legenda!). Stoei met de indeling totdat je een schema hebt dat goed voor jou werkt. Ter inspiratie hierbij een voorbeeld van een contentkalender.
Tip 4 – geef het kanaal en de vorm aan
Nu komt het aan op het invullen van de kalender. Geef per kanaal aan welke content je wilt plaatsen en in welke vorm. Bedenk ook: content is méér dan tekst. Zorg ook voor een filmpje, infographic of quiz. Daarbij hoef je niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden, want 1 onderwerp leent zich vaak prima voor verschillende vormen. Bedenk daarbij welke vorm voor welke doelgroep/kanaal geschikt is.
Tip 5 – plan berichten van tevoren in
Met de prachtige contentkalender die je hebt opgesteld, kun je aan de slag met het creëren van content. Bedenk (samen met je collega’s) met welke frequentie je content maakt, bijvoorbeeld maandelijks. En om jezelf de gewenste rust en structuur te geven, plan je deze gecreëerde content al van tevoren in. Je website heeft vast een optie om vooruit te plannen, op Facebook kan dat sowieso en programma’s als Hootsuite helpen je inplannen voor meerdere socialmediakanalen tegelijkertijd.
Tot slot nog een extra tip: zorg voor lucht in je planning; wellicht kom je een prachtige inhaker tegen of heeft je collega een idee dat echt de aandacht gaat trekken. Succes!
Bijpassend portfolio:
Deze blog verscheen eerder op de website van Point to Point Communicatie.